Een goed begin voor jezelf
Waar moet je beginnen?
Voor jezelf beginnen is niks bijzonders... en toch ook weer wel! Vele start-ups gingen je voor, maar jouw eigen project starten is toch altijd bijzonder. Zelfs al is het niet eens je eerste keer.
Je bedijfsvorm kiezen, Kamer van Koophandel inschrijving en BTW-id regelen behandelen we hier niet. Eigenlijk moet je dat pas doen als je over het volgende al goed nagedacht hebt.
Denk bedrijfsmatig
Het klinkt misschien wat afstandelijk om te zeggen over een onderneming waar je met zoveel passie aan werkt. Maar bedenk dat wat jouw activiteit je bedrijf is. En daarvan ben jij als persoon hooguit de hoofdcomponent. Dit is om twee redenen belangrijk: de langere termijn en voor jezelf om ook eens los te komen van je werk.
Naamsbekendheid
Als je start met je onderneming, kun je in het begin vaak rekenen op familie, vrienden en kennissen, je oude werkgever of collega's. Maar in de meeste gevallen houdt dat een keer op. Daarna heb je nieuwe klanten nodig, waarbij de gun-factor voor jou minder is. Werk daarom meteen aan je naamsbekendheid, terwijl je nog midden in het werk zit. Zorg dat mensen die jouw onderneming nog niet kennen, deze wel herkennen.
Herkenning is erkenning
Door herkenbaar te zijn, wordt je in de loop van de tijd vaker opgemerkt. Mensen zien wat je doet en maken de koppeling met jouw bedrijfsactiviteit. Zo krijgt jouw onderneming de erkenning van het publiek. Dan weten ze je te vinden als ze ook zoiets nodig hebben.
Hoe maak ik reclame?
Positief onderscheiden
De manier waarop jij je wilt of kunt onderscheiden, moet je communiceren. Een goed logo en ondersteunende huisstijl helpen daarbij enorm. Hiermee kun je jouw onderneming een imago aanmeten, dat past bij de uitstraling die je zoekt.
Door herkenbaar te zijn en je positief te onderscheiden zal de naamsbekendheid van jouw onderneming zich sneller ontwikkelen. Nog vóór je aan advertenties etc. begint, moet je zorgen voor een passende en herkenbare uitstraling.
Promotie
Je kunt je bedrijf op vele manieren promoten, betaald en onbetaald. Met advertenties, kranten interviews, sponsoring, relatiegeschenken of vrijwilligerswerk, met een website of via social media. Voor al deze inspanningen geldt dat ze herleidbaar moeten zijn naar jouw onderneming en positief bij moeten dragen aan het imago daarvan.
Centraal hierin staat toch altijd weer de kwaliteit van jouw logo en huisstijl. Want als je niet herkend wordt, krijg je ook niet de erkenning die je verdient.
Goed besteed
De beste investering zit in de fundering. Want het moet alles wat je daarop bouwt kunnen dragen. Dat geldt ook voor de basis van jouw bedrijfsimago. Maak er dus meteen goed werk van!
Meteen goed beginnen
Een goed begin is het halve werk. De eerste klap is een daalder waard. Dat was vroeger, maar tegenwoordig is een goed begin veel meer waard.
Investeer in je toekomst
Door van meet af aan bewust aan je bedrijfsimago te werken, ontwikkelt je naamsbekendheid zich sneller. Dat is van belang voor de continuïteit van je onderneming.
Zo terugverdiend
Met een sneller groeiende naamsbekendheid kun je natuurlijk ook sneller handel binnenhalen, die je anders was misgelopen.
Maar er is nóg een reden waarom jouw investering in een goed logo, huisstijl en imago zich snel terugverdient. Bedenk hoeveel zaken je opnieuw moet laten doen, als je niet meteen de juiste grafische vormgeving aan je bedrijf gekoppeld hebt: visitekaartjes, briefpapier, naamborden, autoreclame etc. Het zou weggegooid geld zijn als je hier pas achteraf serieus werk van maakt.
Valse start
Hoe langer je doorgaat met een valse start van je bedrijfsimago, des te kostbaarder wordt het om dit recht te zetten.
Hier begint het (opnieuw)